The condition of Saalih bin 'Abdillaah Al-'Usaymi للشيخ صالح بن عبد الله العصيمي (english-arabic). Sh. Abu Hamza Hassan bin Muhammed Ba Shu'ayb


📝 الســـؤال:

يوجد معي مجموعة للشيخ صالح بن عبد الله العصيمي ـ هل تنصحني بالمتابعة أو المغادرة ، وجزاك الله خيرا


📖 الاجــــابة:

العصيمي هذا -هداه الله ووفقه لمنهج أهل الحديث والأثر- ليس على الجادة
كثيرًا ما يدندن حول التأصيل ويدّعيه بل ويغالي فيه حتى أوقعه ذلك في هنات من القول
منها: قوله:
• "علوم المحدثين لم تُقَعَّد بعد"
• "إنّ المحدثين اعتنوا بالحفظ وأضروا بالفهم"
• "وأما أهل الحديث فلا تكاد تفرح بقواعدهم في كثير من علومهم"
• "الغلط في أخذ العلم أفسد علوم المتأخرين"
• "فالدين ليس هو ألفاظ الأحاديث فقط، وهذا من آثار الظاهرية المتأخرة"
• "ومن أسباب الضعف في أحكام النوازل عند المتأخرين أنهم لا يخرّجونها على أصول المذاهب وفروعها"
• "نحن لا نريد أن نرد على أحد لأنّ المقالات لا تتعلق بالرجال والرجال يتغيرون ويتحيرون إما بتقوى وإما بسياسة"
• "لا تسألون عن الناس سواء تصريحًا أو تلميحًا"
"فمتى كان الأصل كليًا وخالف فيه فإنه يخرج من اسم السنة إلى أهل الافتراق، وأما المخالفة في جزء فإنها لا تخرج ولو اشتهر ذلك"
فهذه ثمرة تأصيلات العصيمي
وهي مقالات هدامة لمنهج أهل الحديث والأثر
بل وغمزٌ فيهم وفي قواعدهم السلفية المتينة
لذا أنصح إخواني طلبة العلم أن يحذروا سمومه المدسوسة بالبعد عن دوراته ودروسه
والله المستعان والهادي إلى سواء السبيل







🔹Question:

There's a group in relation to Shaykh Saalih bin 'Abdillah Al-'Usaymi, do you advise me with continuing benefiting from it or to leave it?
May Allaah reward you with good.


🔸Answer:

This Al-'Usaymi - may Allaah grant him success to the methodology of Ahlul Hadeeth wal Athar - is not upon Jaadah  (correctness).

He drones on much about 'Ta'seel' (knowledge based establishments) and he claims it, rather he goes out of bounds in it, until it causes him to fall into incorrect statements, from it being:

His statement: 
•"The sciences of the Muhadithoon have not been established yet".
•"The Muhadithoon paid attention to memorisation but they were detrimental to its understanding".
•"As for Ahlul Hadeeth, you will almost never be happy with their principles in many of their sciences".
•"Mistakes in taking knowledge corrupted the sciences of the latercomers".
•"The religion is not just the wording of the Hadeeth's, this is from the signs of the late comers of the Thaahiriyyah (those that rigidly hold onto the apparant of the texts and don't accept any analogy and causes and reasoning ('Ilal)".
•"From the reason of the weakness with the latecomers is that they do not establish the rulings of the Nawaazil upon the foundations of the Madhaahib and its branches".
•"We don't want to refute anybody because statements are not connected with people, people change and become confused, either through to taqwa or due to politics".
•"Don't ask me about people, neither directly nor indirectly".
•"So when the basis was comprehensive and one opposed in it, he would exit from the title of the Sunnah to the people of splitting, as for opposition in a subsidiary issue, he would not exit even if it became well known".

These are the fruits of the 'Ta'seel' of Al-'Usaymi.
They are statements which are  corruptive to the methodology of the people of Hadeeth wal Athar rather he indirects them & their pristine Salafi principles.

For this reason I advise my brothers the students of knowledge to be warned from his hidden poison.
And to distance themselves from his conferences and lectures.

And Allah is the one sought for aid and the guider to the right path.

____
Translated by: 
Abu 'Abdirrahman 'Abdullaah bin Ahmed Ash-Shingaani

Click on the link to subscribe:
https://t.me/Bashuaiben

Original Fatwa: 
https://t.me/Bashuaib/4645





Comentarios

Entradas populares de este blog

Nuevo Canal telegram: Islam sin prejuicios

Lee, recita y elévate. Lis et elève-toi (Español-Français)